ACC: Avaz er her snart!

1 nov

Ny app…

I skrivende stund har jeg haft mulighed for at afprøve Avaz. Der er en AAC-app (augmentative and alternative communication), hvilket betyder at den er en stor hjælp for mennesker uden sprog. Hidtil har der været andre bud på en god AAC app, men det der udskiller Avaz fra andre er at det hele foregår i selve app’en. Det er altså ikke nødvendigt at sætte sig ved en computer og ‘programmere’ nye sætninger, symboler eller ord. En af de andre jeg har prøvet har været Tap-to-talk, hvor brugeren har en editor på en computer, og så sendes de nye symboler mm til iPaden.

I Avaz kan brugeren eller støttepersonen selv og straks lave en nye elementer. Enten ved hjælp af kamera, fotoalbum eller ved hjælp af det bibliotek af symboler der er i app’en. Der er desuden en meget fin dansk stemme, som uden problemer læser op hvad brugeren skriver ved nye symboler. Jeg blev faktisk lidt overrasket, da jeg skrev sætningen: Jeg har brug for hjælp til at læse, og Avaz selv havde en forslag til symbol som passede meget fint. Imponerende designarbejde.
I øvrigt er app’en forarbejdet til dansk af næstformanden i Autismeforeningen Heidi Thamestrup, og kommer snart i App Store.

App’en er at finde på engelsk i App Store og koster i skrivende stund kr. 649, hvilket er mange penge i ‘Appland’. Beløbet skal sættes op mod andre ACC-apps på markedet og den gammeldags talemaskine som koster en hel del mere.

Skærmdumps af Avaz:

This slideshow requires JavaScript.

7 kommentarer to “ACC: Avaz er her snart!”

  1. Marianne Glud 17. november 2012 hos 7:57 PM #

    Hej Christian – vi talte sammen på A-TEK konferencen lige inden du præsenterede Langager på workshoppen. Minspeak, kender du til denne talemaskine? Mit spørgsmål er: tror du Avaz ville kunne tilsvarende? Hvis jeg skal vælge imellem disse – kunne du så hjælpe mig med faglig argumentation.
    Marianne

    • ipadlangager 30. november 2012 hos 9:28 AM #

      Hej Marianne

      Hvis vi først kigger på prisen er mit svar AVAZ. Dog kender jeg ikke Minspeak godt nok til at udtale mig fagligt om hvorvidt AVAZ tilgodeser de motoriske udfordringer nogle mennesker har, og dermed måske ville de have nemmere ved at bruge en tavle med et antal begrænsede felter.
      Avaz har en funktion, hvor det er muligt at begrænse antallet af valg for at tale – måske det er tilsvarende…
      Mvh
      Christian

  2. Jesper 1. december 2012 hos 10:31 AM #

    Hvornår regner man med at Avaz kommer i en dansk version?

    • ipadlangager 6. december 2012 hos 5:09 PM #

      Hej Jesper

      Den er sådan set parat til at blive sendt på markedet, men der mangles en dansk partner som kan supportere og markedsføre AVAZ. Kender du nogen 😉

      Mvh
      Christian

      • Jesper 6. december 2012 hos 10:43 PM #

        Nej, jeg tror ikke umiddelbart jeg har en løsning på mangel af partner.
        Er det mulig at købe et dansk eksemplar, jeg vil virkelig gerne prøve den af?

  3. Jakob Iversen 6. december 2012 hos 4:19 PM #

    Pris er vigtig, men spørgsmålet er om det kan være den afgørende faktor for anbefalingen af et hjælpemiddel. Først og fremmest skal hjælpemidlet vel kompenserer, ellers kan det jo være lige meget.
    Hilsen
    Jakob

    • ipadlangager 6. december 2012 hos 4:47 PM #

      Hej Jakob

      Diskussionen om hjælpemidler skal være kompenserende eller substituerende – som jeg selv foretrækker – er selvsagt vigtigere end prisen.
      Dog er min egen kommunale verden ikke ved at flyde over med økonomisk råderum, hvorfor prisen har en meget stor rolle i mange, for ikke at sige alle mine dispositioner.

      Mvh
      Christian

Skriv et svar

