MYSTERIEZ – en spilanmeldelse

19 dec

Af Laura & Cirkeline – Team I

Hvad handler spillet om?
Man skal finde skjulte tal fra 1-40 på et billede, imens der er tid på (5.00 min.). Hvis du ikke rammer tallet for du minus 10 sek. så du kan ikke bare trykke tilfældigt på skærmen. Hvis tiden udløber eller hvis du finder alle tallene går den videre, du for point for de tal du finder og hvor hurtigt du klare banen. Hvis det er svært at finde et tal, og det måske er et lille tal, så kan man dobbelt trykke på skærmen og så zoomer den ind så det er nemmere at se tallene, og så kan du dobbelt trykke igen og den zoomer ud igen. Man kan også spille med en ven, men det skal nok kun være 2 spillere, for det er svært at alle sammen ville trykke på skærmen så max. 2 spillere J.

Hvad gør spillet sjovt?
Man skal bruge sine øjne og hjerne, og det er rigtig sjovt at blive sur nogen gange, hvis man bare mangle ét tal. Det er også rigtigt sjovt at samarbejde med sin ven.

Kan man lære noget ved at spille spillet?
Man kan lære at koncentrere sig, og fokusere på én ting. Du kan også lære at samarbejde med en.

Hvor mange iPads vil I give spillet? (0 – 6 iPads)
Vi giver spillet 4 iPads

Skolefagligt og socialpædagogisk kommentarer til spillet:
Af Jonas Kiilerich Toustrup, pædagog, team I

Mysteriez tvinger én til at tænke og se lidt ukonventionelt, hvor øjnene i den grad er i fokus. Egentlig er der ikke så meget decideret spil over det, men snarere minder det om “find fem fejl”. De 40 tal er skjult rundt omkring på stemningsfulde og naturalistiske billeder. Hver gang man påbegynder et billede, har man 5 minutter til at finde de 40 tal. Trykker man et sted på skærmen, hvor der ikke er et tal, så ryger der 10 sekunder af den dyrebare tid. Så det går ikke bare at trykke løs på hele skærmen, i håb om at ramme et tal i ny og næ. Nogle gange er tallene nemme at finde, og andre gange er de rigtigt svære.

Det gode ved sådan et “skjulte-objekter-spil” er, at man bliver tvunget til at se på en ny måde. Man kan ikke bare se tingene, som man mener at de er. Man bliver nødt til at tænke og se lidt ukonventionelt. I dette spil er en skygge ikke altid en skygge, og i hver krog, fold eller gren kan der gemme sig et tal. Dermed styrker det elevens måde at tænke på en anderledes og abstrakt måde.

Spillet er også rigtigt fint til de lidt yngre elever, da det ikke kræver nogen forkundskaber, eller yderligere forståelse af spillet. Eleven skal naturligvis kunne genkende tallene, hvilket derfor kræver en vis alder. Spillet er også udmærket til at sidde med sammen med en elev.

Der er mulighed for at have flere profiler, hvilket er rigtig fint for eksempelvis en klasse, hvor man er flere, der ønsker at have sine resultater for sig selv. Ofte går der konkurrence i det, fordi der kæmpes om at få samlet flest point for hurtighed, samt hvem der kan færdiggøre flest billeder.

Slutteligt kan man ved et tryk på ”Upgrade” og betale 6 kr,  få tallenes placering serveret, hvis raseriet tager over en. For god ordens skyld, må jeg på skolens vegne, komme med en lille advarsel: Når man har spillet Mysteriez gentagne gange, ender det med, at man går rundt og ser tal alle vegne.

——————————————-

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: