BATTLESHIP – en spilanmeldelse

19 dec

Af: Cirkeline, Jørn & Laura – Team I

Hvad går spillet ud på?
Spillet går ud på at sænke din modstanders skibe, og du har 5 skibe. Dine skibe er i forskellige længder (2-5). Du kan spille 4 forskellige måder. ”Klassik”, ”Salvo”, ”Superweapons” og ”Multiplayer”.

”Klassik”: Du kan kun skyde en gang i Klassik, før du begynder spillet, kan du selv bestemme eller få iPaden til at bestemme, hvor dine skibe skal ligge på en lille plade på skærmen. Pladen har små cirkler hvor skibene skal ligge, det klassiske spil er lige som sænke slagskibe.

”Salvo”: Det er lige som Klassik, bare hvor du kan skyde lige så mange gange, som du har skibe (5 gange). Vær gang du mister et skib, mister du også et skud.

”Superweapons”: Det er stadig lige som klassik, men man kan lidt mere. Når du starter kan du vælge nogle specielle våben, og så er det dem du skal bruge…

”Multiplayer”: Du kan spille over Bluetooth (internet), og så kan du spille iPad til iPad. Og side by side, som er hvor du kan spille med en af dine venner på den samme iPad.

Hvad gør spillet sjovt?
Man skal ligge strategier, og tænke sig om før man gør det. Det er også sjovt at sprænge skibene i luften, fordi når du skyder ser man et lille klip hvor du kan se hvad der sker og om du rammer.

Kan man lære noget ved at spille spillet?
At tænke sig om før man gør noget, og at lægge strategier.

Hvor mange iPads vil I give spillet? (0 – 6 iPads)
Vi giver spillet 3 iPads

 

Skolefaglige og socialpædagogiske kommentarer:

Af: Jonas Kiilerich Toustrup, pædagog, team I

”Battleship” er et godt klassisk strategispil som i sin enkelthed går ud på, at placere sine skibe, ligesom modstanderen, hvorefter skibene skal springes i luften. I spillet ligger der implicit en mulighed for, at elevens kan og skal tænke stratetisk; hvorledes skal ens skibe placeres, såvel vand- som lodret, for at besværliggøre det for ens modstander?

Når begge spillere har placeret deres skibe, starter et kapløb, hvor spillerne skiftes til at affyre skud mod modstanderens skibe. Rammer man et skib, markeres den ramte koordinat. Dermed kan man godt sammenligne spillet med et matematisk koordinatsystem med en x-akse og en y-akse, som tvinger eleverne til at tænke i koordinater. Ligeledes er det heller ikke ligegyldigt hvor man rammer et skib og man skal straks spørge sig selv om følgende: Ligger det mon vandret eller lodret? Somme tider giver svaret sig selv hvis man tænker sig godt om – andre gange gør det ikke, og man må derfor bare forsøge sig frem…

Spiller man med ”Superweapons” må man er taktiske årsager også finde ud af, om man vil bruge sine masseødelæggelsesvåben til at finde ”nye” skjulte skibe, eller destruere de skibe man evt. har fundet.

Til slut er det vist bare at sige: Tag kommandoen over din egen flåde, indstil kanonerne og behersk det store hav…

—————

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: